Minden ötödik magyar adott már tovább karácsonyra kapott ajándékot

A gyerekek a karácsony igazi nyertesei, legalábbis ha a fa alá kerülő ajándék értékéről van szó, hiszen rájuk fordítunk általában a legtöbbet – derült ki a KártyaPláza.hu friss felméréséből. A magyarok többsége nem a meglepetésre gyúr, hanem arra, hogy praktikus, használható ajándékot adjon szerettének.

A várt hatás olykor elmarad: minden 5. honfitársunk adott már tovább karácsonyra kapott holmit. A legtöbben előre terveznek, de minden 100. ajándékot december 23-án, illetve szenteste napján szereznek be.

Nincs markáns különbség a nemek között abban, hogy pontosan milyen céllal választunk ajándékot: a többség (54%) indítéka, hogy valami hasznosat, praktikusat adjon – derült ki a KártyaPálza friss online kutatásából. „Felmérésünk szerint az ajándékvásárlási szempontok közül a célszemély neme, szükségletei, vágyai a legfontosabbak – mondta Zettisch Róbert, a KártyaPláza.hu ügyvezetője. – Ugyanakkor csak ötből egy tudakolja meg közvetlenül az illetőt, mit vegyen számára.” Persze olykor sikerül valódi meglepetést okozni, ami döbbenettel párosul. „A beszámolók szerint került már elő anyóstól kapott csomagból szexi alsónemű, a férjtől pedig WC-illatosító vagy fogyókúrás tippeket összefoglaló könyv is” – mondta Zettisch Róbert. Ötből egy személy a nem éppen eltalált ajándékot lazán továbbadja. Az is előfordult már, hogy valaki az előző évben általa adott csomagot kapta vissza az aktuális karácsonyon.

Termék választása helyett egyre népszerűbbek a márkák, szolgáltatók ajándékkártyái: várhatóan minden 10. fa alá kerül majd valamilyen konkrét meglepetésre beváltható voucher. „A nők számára a legkelendőbbek a masszázs-, wellnessutalványok, divatmárkák vagy éttermek ajándékkártyái, míg férfiaknak jellemzően élményvezetést, repülést vagy hobbihoz kapcsolódó terméket választanak” – avatott a részletekbe Zettisch Róbert. A legnagyobb összeget egyébként jellemzően a legkisebbekre fordítjuk.

Karácsonyi leánykérés: elcsépelt vagy romantikus?

A kutatásban arra is kíváncsiak voltak, vajon a karácsonyi lánykérés mennyire elfogadható a magyarok körében. „Az elmúlt években a közösségi médiát karácsonykor a jókívánságok, dekor-, ajándék- és ételfotók mellett ellepték jegygyűrűs képek is, ezért megkérdeztük, erről vajon hogyan vélekedünk általában – mondta az ügyvezető. – A többség szerint elcsépelt karácsonyra időzíteni a nagy kérdést, de akadnak olyanok is, akik romantikus gesztusnak tartják.”

A KártyaPláza.hu felmérése szerint egyébként a magyarok 37 százaléka egész évben résen van, hogy kinek mire van szüksége, így évközben be tudja szerezni az ajándékot. A válaszadók 32 százaléka viszont a végsőkig napolja a vásárlást, de jellemzően december 22-éig sort kerít rá. Százból csak egy olyan eset van, amikor az ajándékvadászat december 23-án vagy 24-én valósul meg. „A tudatossággal összecseng az online vásárlás térnyerése is, kutatásunk eredményei szerint kétszer annyian vannak már azok, akik az internetről is rendelnek ajándékot” – ismertette a részleteket az ügyvezető.