Mi adta a fő motivációt a fagyizó megnyitásában?
2007 májusában nyitottunk, tehát most ünnepeljük a 11. születésnapunkat. Nagyon szerencsés kezdet volt. A családunknak semmi köze nem volt a fagylaltkészítéshez. Édesapám kinézte magának az üzlethelyiséget, és azzal akart foglalkozni, amit addig csinált: ajándéktárgyak értékesítésével. Akkor még azonban a szálloda vezetése meghatározta, hogy milyen lehet az üzlet profilja, és kikötötték, hogy itt csak fagyizó lehet. Így télen elkezdtünk lázasan készülni, feltérképezni a terepet, hogyan kell jó fagyit csinálni. Szerencsére sok szakember volt a segítségünkre, akik megmutatták, hogy milyen gépeket, alapanyagokat használjunk. Az egyik fő beszállítónk a kezdetek óta velünk van. Elkezdtük magunkat képezni, olaszországi fagyis iskolákban tanultunk.
A szezonális nyitva tartás mennyire hátrány?
Szerencsére nekünk Balatonfüredből adódóan nagyon hosszú a szezonunk, márciusban nyitunk, és októberig vagyunk nyitva, tehát csak négy hónapig vagyunk zárva. A Balatonon ez hosszú időszaknak számít, főleg egy fagyizónál.
Fontos a marketing?
Nálunk ez nem tudatos, nem fektetünk rá nagy hangsúlyt. A hely adottságát próbáljuk maximálisan kihasználni, illetve a minőséggel ide vonzani az embereket. A szezon alatt, ősszel és tavasszal a helyiekre támaszkodunk. A veszprémi Juliushard kreatív műhellyel szoktunk együtt dolgozni, közösen találtuk ki a logót, az egyéb dizájn elemeket, a saját igényünknek megfelelően. Az volt a cél, hogy olyan üzletet csináljunk, ahova szívesen járunk be. A műhelyt is úgy alakítottuk ki, hogy szép és funkcionális legyen egyszerre.
Markáns ízű fagylaltjaitok vannak. Hogyan alakítottátok ki őket?
Az ízeknek két kategóriája van. Vannak az alap ízek: a csoki, az eper, a vanília, a citrom – ezeknek mindenképpen meg kell lenniük. Az ízek másik fele kísérletek eredménye. 28 fajta fagyinkból 20 állandó, és 8 mindig új. Olyan fagyikat csinálunk, amiket szeretünk, és amit mi is megennénk. Kombinálunk, variálunk, gondolkozunk. Így jött létre az Uborkás gin tonic, a Sós vanília dióval. A mostani kedvenc a Blondie, aminek karamellizált fehércsoki az alapja, ezt homoktövis lekvárral és mandulával kombináljuk. A vendégek nagyon szeretik a Tihanyi visszhangot, ez levendulás vanília alappal készül málnalekvárral és mandulagrillázzsal. Jól fogy a Marcipános homoktövis is, ami most már állandó lett. Nagyon különleges még a Mákvirág, ami mákkal, sóskaramellával és kandírozott narancshéjjal készül. 2013-ban a Citromlikőrös joghurttal nyertünk díjat, amely joghurtos alappal készül citromlekvárral és pirított mandulával.
Milyen alapanyagokkal dolgoztok?
A tejet, cukrot, tojást helyben szerezzük be. Olasz alapanyagokkal dolgozunk, hiszen a fagylaltkultúra őshazája Olaszország. Próbálunk bizonyos termékeket magunk előállítani. Szezonális gyümölcsöket használunk fel. Szezonon kívül pedig százszázalékos fagyasztott gyümölcspüréket, amiket a lehető legérettebben szüretelnek le és dolgoznak fel, így nagyon jó minőségűek.
Laktózmentes, cukormentes fagyik is vannak. Mekkora ezekre az igény?
Laktózmentes fagyink már régóta van. Tavaly készítettünk először étcsokiból is egy sorbet-et, amiben nincs tejszármazék. Cukormentes fagyit is már készítünk pár éve, egyre nagyobb rá az igény. Úgy látom, ezt a vonalat érdemes fejleszteni: egyre több embernek van gondja a cukorral. Ezt az alapanyaggyártók is érzékelik, már sokkal finomabbak és jobb állagúak a cukormentes fagyik, mint régen, felveszik a versenyt a sima fagylaltokkal.
Milyen terveitek vannak a jövőre?
Fejlődünk, most kezdtünk egy raktár építésébe, ahol lesz elődolgozó, előkészítő műhely, hogy minél több összetevőt mi tudjunk készíteni.
Végül is miben rejlik a jó fagyi titka?
A legfontosabb az alapanyag, ezt követi a fagylaltkészítő tudása, illetve a szándék, az elszántság, hogy akarjon is jót csinálni. A titok, hogy minden összetevőből annyit használjon fel, amennyit kell, ne spóroljon az alapanyagokkal – és szeresse is amit csinál.
Dobó Norbert a budapesti Általános Vállalkozási Főiskolán tanult. Családi vállalkozásuk működtetésébe a kezdetektől besegít. Hat év bérlés után édesapja 2013-ban vásárolta meg az üzletet, Norbert 2015 óta a hely vezetője és üzemeltetője barátjával együtt, aki egyben a fagylaltműhely főnöke. A mólótól nem messze, a Zákonyi Ferenc sétányon található fagyizóban 28 féle fagylaltot kínálnak.