Az eredmények láttán a Coca-Cola Magyarország úgy döntött, hogy az Okoscimke.hu weboldal elindításával segíti a fogyasztók tájékozódását, táplálkozási ismereteik bővítését, így végső soron a megalapozott és felelős fogyasztói döntések meghozatalát.
Országos, reprezentatív kutatásban mérte fel a Coca-Cola Magyarország, hogyan boldogulnak a hazai vásárlók az élelmiszerek címkéjén található információkkal, hogyan használják azokat napi kalória- és tápanyagbevitelük nyomon követésében.
A kutatásból egyebek mellett kiderült, hogy bár a magyarok számára fontos az élelmiszerek összetétele, tartósítószer-, cukor-, színezék- és energiatartalma, a vásárlási és fogyasztási döntéseket megalapozó tudás meglehetősen hiányos*. Kevesen tudják megfelelően értelmezni az élelmiszerek csomagolásán található tápérték-információkat, nem ismerik a „referencia beviteli érték” kifejezést és az ajánlott napi energiamennyiséget, illetve nem tudják pontosan, mely tápanyagoknak van egyáltalán energiatartalma.
E kutatási eredmények láttán döntött úgy a vállalat, hogy edukációs kampányba kezd: elindította az Okoscimke.hu weboldalt, ahol a látogatók új ismeretekre tehetnek szert az édesítőszerekről, illetve a közeljövőben újabb kutatási eredményekkel frissülő oldal segítséget nyújt abban is, hogy az élelmiszerek címkéjén olvasható információk miként hasznosíthatók a mindennapokban. Az Okoscimke.hu fontos része a kérdezz-felelek szekció, ahol egyebek mellett választ kaphatunk arra, hogyan tudjuk kézben tartani az elfogyasztott cukor mennyiségét, illetve jellemzően mely élelmiszerekben található cukor. A tudásbázis hasonlóan hangsúlyos részét képezik azok a hiteles és tudományosan megalapozott cikkek, amelyek célja, hogy eloszlassák pl. a cukorhelyettesítőkkel kapcsolatos tévhiteket. Az oldal látogatói játékos formában tesztelhetik is meglévő, illetve frissen szerzett tudásukat.
Az oldal edukációs minivideóiban dietetikus és séfek adnak praktikus tanácsokat a kiegyensúlyozott táplálkozásról vagy a címkeértelmezésről.
„Felelős vállalatként a Coca-Cola nagy hangsúlyt helyez arra, hogy a vásárlókat átlátható módon és egyértelműen tájékoztassa termékei összetételéről és tápanyagtartalmáról, így fogyasztóink felelős döntést hozhatnak. A kutatás eredményei láttán döntöttünk úgy, hogy ennél többet kell tennünk, ezért indítottuk el az Okoscimke.hu weboldalt, ahol a fogyasztók valóban hiteles és hasznos információkhoz juthatnak a tápanyagbevitel témakörében” – mondta Niklós László, a Coca-Cola Magyarország ügyvezetője. „Termékválasztékunk szintén a felelős vásárlói döntés meghozatalát szolgálja: számos cukor- és kalóriamentes, illetve alacsony cukortartalmú üdítőitalt kínálunk, a különböző méretű kiszerelések révén pedig fogyasztóink könnyebben kontroll alatt tudják tartani cukorfogyasztásukat” – fogalmazott az ügyvezető.
*Az országos, reprezentatív kutatás az alábbi területeken tárta fel a hazai fogyasztók legnagyobb tudásbeli hiányosságait
Kalóriamentes-e a cukormentes?
Viszonylag kevesen tudják, hogy az üdítőitalok esetében a kalóriamentesség egyben cukormentességet is jelent-e, vagy fordítva, azaz amiben nincs cukor, annak energiatartalma sincs. A helyes válasz, hogy az energiamentes üdítők természetesen cukormentesek, ám attól, hogy egy termék cukormentes, még más összetevőjéből fakadóan lehet kalóriatartalma.
Mi a különbség a kJ és a kcal között?
Ugyan saját megítélésük szerint tízből kilencen tudják valamennyire, hogy mi a különbség a kJ és kcal között, de a válaszokból kiderült, hogy valójában a válaszadók csupán harmada van tisztában azzal, hogy mindkettő az energiatartalmat jelöli, csak a kJ SI mértékegységben van megadva.
Miben van kalória?
A válaszadók többsége jól tudja, hogy a szénhidrátnak, a cukornak és a zsírnak van kalóriatartalma, ám a fehérjéről csak a válaszadók fele tudta ezt. A megkérdezettek több mint negyede vélte úgy – tévesen –, hogy a rostban is van energia, az ásványi anyagokról és a vitaminokról pedig a fogyasztók tizede vélekedett hasonlóan.
Mennyi energiára van szükségünk egy nap?
A teljes 18 év feletti internetező populációnak mindössze tizede (13%) van tisztában azzal, hogy egy átlagos fizikai aktivitású felnőtt számára a napi referencia beviteli érték 2000 kcal vagy 8400 kJ.
Mi az a referencia beviteli érték?
A 18 év feletti netezők alig fele találkozott a „referencia-beviteli érték” kifejezéssel, e csoport kétharmada tudja jól, hogy egy felnőtt, átlagos fizikai aktivitású ember kiegyensúlyozott étrendjéhez szükséges kalória és tápanyagok (szénhidrát, cukor, zsír, fehérje, só) teljes napi mennyiségét jelenti, azaz a felnőtt fogyasztók mindössze negyede tudja, mit jelent a kifejezés. A referencia beviteli értékeket foglalja össze a következő táblázat:
Energia | 8400 kJ |
2000 kcal | |
Zsír | 70 g |
-- telített zsír | 20 g |
Szénhidrát | 260 g |
-- cukor | 90 g |
Fehérje | 50 g |
Só | 6 g |
A tápérték-tábla értelmezése
A tápérték-tartalomra vonatkozó információk tábláját a netezők többsége nem tudja helyesen értelmezni.
A kutatásról
Az eNet a Coca-Cola Magyarország megbízásából 2017-ben a 18 év feletti rendszeresen internetezők körében végzett online kutatást azért, hogy felmérje az élelmiszercímkén megtalálható információk ismertségét és használatát. A kutatás reprezentatív a 18 évnél idősebb rendszeresen internetezőkre nem, kor és régió alapján.