Az Európai Friss Kalandok című kampány Frutti és Veggi, a program két figurájának történetén keresztül, játékos módon kívánja felhívni a gyermekes családok figyelmét arra, hogy a zöldségek és a gyümölcsök nem csak finomak és egészségesek, de fogyasztásuk egyben szórakoztató élmény is.
Európai Friss Kalandok néven indul az Európai Unió által támogatott hároméves edukációs kampány a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és az Interfel, francia szakmaközi szervezet összefogásában. Mindkét szervezet célja, hogy saját országukban elősegítsék a friss gyümölcs- és zöldségfogyasztás növekedését, elsősorban a gyermekek és a gyermekes családok körében. A nemzetközi trendek mellett Magyarországon is folyamatosan csökken a lakosság zöldség- és gyümölcsfogyasztása. Pedig az Egészségügyi Világszervezet (WHO) kutatásai is igazolják, hogy a zöldségek és gyümölcsök fogyasztása lényeges szerepet játszik a gyermekek fejlődésében, a betegségek megelőzésében, az egészségügyi állapot javításában és fenntartásában. „Sajnos Magyarországon magas a halálozási arány, és sok betegségben kedvezőtlen statisztikával rendelkezik, ami önmagában is indokolja egy nemzeti zöldség-gyümölcs fogyasztásnövelő program létjogosultságát. Emellett a pályázathoz készített GfK-kutatás eredménye is azt igazolja, hogy a gyermekes családok egyre kisebb mértékben fogyasztanak friss zöldséget és gyümölcsöt. Pedig a gyermekek egészségének megőrzése nagymértékben függ a táplálkozásuk minőségétől, amelyre leginkább az otthoni és az iskolai étkezési szokások vannak hatással” - mondta Győrffy Balázs, a NAK elnöke.
A GfK 2016-os kutatása még arra is rávilágít, hogy az idősebb korosztály a legjelentősebb zöldség- és gyümölcsfogyasztó Magyarországon. Míg a gyermekes családok a magyar lakosság azon részét képezik, akik a legkevésbé vásárolnak és fogyasztanak rendszeresen friss zöldséget vagy gyümölcsöt. Sokatmondó adat, hogy itthon a KSH kimutatása szerint 2005 és 2011 között 9 százalékkal csökkent a napi fejenkénti zöldség- és gyümölcsfogyasztás. Ezt a tendenciát az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2013-as kutatása is alátámasztja, miszerint csak napi 260 gramm zöldséget és gyümölcsöt fogyasztunk lakosonként, amellyel az Európai Unióban az utolsók között vagyunk.
A rossz étkezési szokások pedig komoly egészségügyi problémákhoz vezethetnek. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) 2014-es kutatásában a 4-10 éves korú gyermekek étkezési szokásaikkal kapcsolatban kimutatta, hogy a túlsúly és az elhízás mértéke évről évre egyre magasabb. Emellett a tanulmány azt a nemzetközi tendenciát is alátámasztotta, miszerint a 4-6 éves kor közötti gyermekek 20 százaléka túlsúlyos vagy elhízott, és mire iskoláskorúak lesznek, ez az arány már 30 százalékra nő.
„Az Európai Friss Kalandok nevű hároméves edukációs kampányunk célja, hogy növelni tudjuk a friss zöldség- és gyümölcsfogyasztást a gyermekek és a gyermekes családok körében. Az Európai Friss Kalandok kampány elsősorban a 6-14 éves korú gyermekekre fókuszál, ugyanakkor mellettük igyekszünk megszólítani a családokat és az idősebb generációt is, akik még megőrizték a zöldség-gyümölcs fogyasztás és felhasználás hagyományos kultúráját, és képesek azt átadni a jövő generációjának. Arra buzdítjuk a szülőket és a nagyszülőket is, hogy vegyenek részt ebben a kampányban, és osztozzanak gyermekükkel, unokájukkal a zöldség- és gyümölcsfogyasztás élményében” - mondta Győrffy Balázs, a NAK elnöke. A szervezet a kampánnyal nemcsak a népegészségügyi célokat kívánja támogatni, hanem hazánk agrárgazdasági törekvéseiben is kulcstényező lehet. Ugyanis, ha a jelenlegi napi fogyasztást csak 460 grammra sikerülne emelni, az önmagában 730 ezer tonna termelésbővülésre és több mint 100 milliárd forint új érték előállításra adna lehetőséget a magyar gazdák számára.
Az Európai Friss Kalandok nevű program két központi figurája Frutti és Veggi, egy gyümölcs és zöldség testvérpár, akik játékos kalandjaik, történetük révén igyekeznek népszerűvé tenni a gyermekek számára a zöldség- és gyümölcsfogyasztást. A program jelmondata a „Fedezd fel a zöldségek és gyümölcsök valódi erejét”, amelyet a Vegapolis elnevezésű univerzumon és a fiktív karaktereken keresztül tapasztalhatnak meg a családok legfiatalabb tagjai. Így Frutti és Veggi révén a gyermekek játékos, interaktív módon ismerkedhetnek meg a kampány mondanivalójával, valamint szórakoztató, ugyanakkor informatív módon tapasztalhatják meg azt, hogy milyen élvezetes is a zöldség- és gyümölcsfogyasztás.
„Frutti és Veggi bevonásával célunk, hogy felhívjuk a gyermekek figyelmét a zöldség- és gyümölcsfogyasztás fontosságára, és közelebb hozzuk az ő világukhoz a témát. Szeretnénk bátorítani őket arra, hogy fedezzék fel az Európai Friss Kalandok Világát. Legyen Frutti és Veggi a kedvenc kabalafigurájuk és merjék felfedezni, hogy miben rejlik az ő szuperképességük.” - összegezte a kampány célkitűzéseit Győrffy Balázs, a NAK elnöke.