Az elmúlt időszakban jelentős támogatási lehetőségek nyíltak meg fejlesztésre mind a zöldség-, mind a gyümölcságazat számára. Közel 2 millió négyzetméter új növényházi felületet létesülhet, ebből új üvegházként közel 900 000 négyzetméter, ami képes az egész évben biztosítani azt a fogyasztási igényt, amely a hazai lakosság számára nélkülözhetetlen. Azt gondolom, hogy ez komoly eredmény, közel 90 milliárd forint értékben - jelentette ki Papp Zsolt György. A vidékfejlesztésért felelős helyettes államtitkár elmondása szerint a kertészeti ágazatban az egyik legmeghatározóbb az üzemkorszerűsítés, a kertészeti gazdaságok technológiai megújulásához segítséget nyújtó kiírás alapján 2600 vállalkozás újíthatja meg a gépparkját.
Hangsúlyozta: az ültetvénytelepítés és gyógynövénytermesztés kapcsán egy olyan komplex pályázati konstrukció került kidolgozásra, ami képes egyszerre támogatni a gyümölcsültetvény telepítés minden mozzanatát. 2017-ben már volt egy hasonló kezdeményezés, akkor mintegy 2100 hektárnyi új ültetvény létesült, 2021-ben pedig 2650 hektárnyi telepítési igény érkezett be a gazdák részéről, ahol korszerű gyümölcsültetvényeket hozhatnak létre. Február végétől ismét elérhető ez a támogatási konstrukció, annak érdekében, hogy olyan ültetvények jöjjenek létre, amelyek kizárják az időjárási kockázatokat - tette hozzá.
A gombaágazat a legdinamikusabban fejlődőek közé tartozik, közel 40 milliárd forintos támogatási igény érkezett be a gombaelőállító üzemek fejlesztésére kiírt felhívásra - mondta Papp Zsolt György. Összességében elmondható, hogy több mint 160 milliárd forint támogatási igény érkezett be a kertészeti ágazat részéről. Bízunk benne, hogy az elkövetkezendő időben ezek a projektek minél hamarabb megvalósulnak és hozzájárulnak a gazdaság fejlődéséhez, stabil alapot jelentenek az élelmiszeripar számára - egészítette ki.
Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója kijelentette: a magyar zöldség-gyümölcs termesztő nemzet. Ahhoz, hogy ez az ágazat biztonságban, stabilan tudjon fejlődni, a legfontosabb a belföldi fogyasztás szintjének tartása. Felidézte: az AMC három gyümölcs termékpálya esetében: meggy, dinnye és alma esetében végzett fogyasztásösztönző kampányokat, amelyek alkalmazkodtak a kor kihívásaihoz. Az egészséges táplálkozás elképzelhetetlen napi gyümölcsfogyasztás nélkül, az elmúlt időszakban javultak az itthoni adatok, de fontos növelni a fogyasztási szintet - tette hozzá.
Apáti Ferenc, a FruitVeB elnöke a termelési tendenciákról és a zöldség-gyümölcs termelést érő kihívásokról osztotta meg gondolatait. A FruitVeB ügyvezető igazgatója, Kelemen Péter pedig a zöldség-gyümölcs marketing fogyasztási oldaláról tartott előadást.