Az elmúlt másfél év jelentős átalakulást hozott a hazai élelmiszervásárlási szokásokban, és 2021 második féléve mutathatja meg azt, hogy ezek közül mi bizonyul tartósnak a járvány csillapultával is. Az Abonett Kft. eladásaiból az látszik, hogy az extrudált kenyerek azok közé a termékek közé tartoznak, amelyeknek a fogyasztása a korábbinál magasabb szinten maradt.
Nem a fogyasztói szokások változtak az esetünkben, hanem inkább a fogyasztás mennyisége – értékelte az új piaci helyzetet Szebeni Zoltán, az abonyi cég ügyvezetője. A tavaly március-áprilisi időszakban volt a leglátványosabb a kiugrás, amikor a készletező vásárlások miatt mintegy 50 százalékkal növekedett meg az igény a termékeik iránt. A forgalom azonban ezután is magasabb szinten stabilizálódott, jelenleg is a korábbi mennyiségnél mintegy 30 százalékkal nagyobb a kereslet. A magyar termékek előnyben részesítése, a kényelmes, gyors megoldások választása, és az egészségtudatos életmód felé fordulás együttesen magyarázhatja a jelentős bővülést – állítja Szebeni Zoltán, aki szerint az elmúlt években éppen olyan fejlesztéseket hajtottak végre, amelyekre most a legnagyobb volt a vásárlói igény, így élni tudtak a piaci lehetőségekkel.
A cég a fogyasztói igények változását látva gluténmentes alapanyagokból is elkezdett extrudált kenyeret gyártani. Különböző ízesítésű Abonetteket is kifejlesztett, szuperélelmiszernek számító magokat is felhasznált, valamint édes és sós töltelékű szendvicsekkel is piacra lépett. Ma már 14 féle extrudált kenyeret és négyféle szendvicset gyártanak az abonyi üzemben, ahol megkezdődött a legújabb innováció, a növényi fehérjével dúsított VeganPro készítése. A lencséből és zöldborsóból készülő extrudált kenyérrel vegán módon juthatunk hozzá a szükséges fehérjékhez.
Az egyelőre a cég webshopjában, majd hamarosan már a boltokban is kapható piaci újdonságnak számító fejlesztés is mutatja, hogy a 35 éves Abonett „alaplap” mennyire alkalmas a különböző funkcionális összetevők beépítésére. Erre példa a másik újdonság, a máriatövises Abonett is. A technológia kínálta variációs lehetőségek további termékfejlesztések előtt is kinyitják az ajtót a családi tulajdonban lévő cégnek, amelyet 2018-tól az alapító Szebeni Zoltán két fia, ifjabb Szebeni Zoltán és Szebeni Ákos irányít.
Az Abonett elődje, az Újvilág Szövetkezet 1986 őszén kezdett Magyarországon először extrudált kenyeret gyártani, és az Abonett márka máig meg tudta őrizni dominanciáját a hazai piacon. Ennek bizonyítéka az is, hogy az abonyi cég árbevétele 2020-ban fennállása során először átlépte az egymilliárd forintot: a 2019-es 892 millió után tavaly 1,155 milliárd forintot tett ki, és várhatóan az idén is tartani tudja ezt a szintet.
Mi is az az extrudált kenyér?
Az extrudálás során magas hőmérsékleten és nyomás alatt a gabonasejtmag szétrobban. Ettől lesz olyan levegős az Abonett. A folyamat hasonló, mint amikor a pattogatott kukorica készül. Mivel ezt a kenyeret nem sütik, az extrudálás során a gabonamag teljesen megőrzi tápanyagértékét. Az extrudált kenyérnek magas a rosttartalma, alacsony a zsírtartalma, egy szelet csupán 18 kalória, ezért fogyókúrázóknak is ideális. Hosszan és könnyen eltartható, bármikor, bárhol fogyasztható.
Mitől vegán az új kenyér?
Az Abonett bátor húzással vegán terméket fejlesztett ki. Mondhatná erre bárki, hogy mi ebben a nagy dolog, hiszen a gabonaalapú extrudált kenyereik eddig sem tartalmaztak állati fehérjét. A VeganPro olyan növényekből, főként zöldborsóból és lencséből készül, amelyeknek magas a fehérjetartalma. A 24 százalékos fehérjetartalmú újdonság különösen azoknak lehet vonzó, akiknek fokozottabb fehérjebevitelre van szükségük (például sokat sportolnak), vegánok, vagy csak egyszerűen kevesebb állati fehérjét szeretnének fogyasztani, a manapság egyre népszerűbb flexitáriánus étrendűek.