A tavalyi sikeres, mintegy 600.000 darabos mennyiséget jelentő spanyol, belga és holland tesztidőszakot követően az idén több mint 7 millió olyan poharas Magnum jégkrémet hoz forgalomba az Unilever Európa-szerte, amelynek a csomagolása újrahasznosított – és természetesen újrahasznosítható – műanyagból készül.
Ilyen még nem volt a jégkrémpiacon
Ez a lépés része az Unilever globális, csomagolással kapcsolatos kötelezettségvállalásának, amelynek célja, hogy 2025-ig több mint százezer tonnával csökkentse a felhasznált műanyag csomagolóanyagok volumenét, a felére csökkentse a felhasznált „szűz" (azaz nem újrahasznosított, közvetlenül kőolajból készülő) műanyagok mennyiségét, valamit felgyorsítsa az újrahasznosított műanyagok használatát. Az új csomagolás bevezetése ráadásul most különösen fontos, hiszen érdemben csökkenthető a világjárvány közepette megnövekedett otthoni jégkrémfogyasztás környezeti lábnyoma.
„Büszkék vagyunk arra, közismert jégkrémmárkánkon bevezethetjük ezt az úttörő technológiát” – mondta Julien Barraux, a Magnum globális vezérigazgatója. „Reméljük, hogy ezzel az új megközelítéssel az élelmiszeripart is egy fenntarthatóbb jövő felé vezetjük, utat törve a körforgásos gazdaság előtt.”
Az új csomagolásban kapható poharas Magnumok a nagyobb európai piacokon folyamatosan kerülnek forgalomba, hazánkba várhatóan 2021 első felétől érkeznek meg.
Nincs kész technológia? Fejlesszük ki!
A fenntarthatóbb és a felelős fogyasztói döntést elősegítő lépés azért is különleges, mert korábban nem létezett az a technológia, amellyel a csomagolóanyagként használt polipropilén úgy lett volna újrahasznosítható, hogy végül élelmiszer-csomagolásra is alkalmas legyen. Ezt a világon egyedülálló eljárást az Unilever támogatásával a SABIC műanyag- és vegyipari vállalat fejlesztette ki, így immár az a kevert, gyenge minőségű műanyaghulladék – amely általában a hulladéklerakókba vagy hulladékégetőkbe kerül – is újrahasznosíthatóvá vált. Az ún. reciklált polipropilén (rPP) további előnye, hogy ezzel a technológiával gyakorlatilag végtelenszer újrahasznosítható, minőségromlás nélkül.
Az Unilever tervei szerint 2020 végére az összes, Európában forgalmazott Magnum-pohár rPP-ből készül majd, ami 160.000 kilogramm rPP felhasználását jelenti, 2025-re pedig minden Magnum-tégelyt újrahasznosított műanyagból állítanak majd elő.
Az Unilever Magyarországon
Az Unilever a világ egyik vezető fogyasztási cikkeket gyártó és forgalmazó vállalata, amely közel 400 márka (pl. Dove, Rexona, Axe, Domestos, Cif, Coccolino, Knorr, Lipton, Magnum, Cornetto) termékeit értékesíti több mint 190 országban. A vállalatcsoport, amely 69 ország több mint 300 gyárában állít elő késztermékeket, 52 milliárd euró értékű forgalmat bonyolított le 2019-ben.
Az Unilever Magyarország Kft., amely a globális Unilever hazai leányvállalata 2019-ben 9 százalékkal 116,9 milliárd forintra növelte nettó árbevételét, ezen belül a belföldi értékesítés nettó árbevétele 7,2 százalékkal 84,5 milliárd forintra, az exportértékesítés nettó árbevétele pedig közel 15 százalékkal 32,4 milliárd forintra emelkedett. Az adózás előtti eredmény (nyereség) meghaladta a 2 milliárd forintot.
A közel 1500 munkavállalót foglalkoztató Unilever Magyarország Kft. piacvezető szerepet tölt be minden olyan kategóriában, amelyben jelen van hazánkban. A vállalatcsoport nemzetközi márkái mellett a hazai vállalat kiemelt figyelmet fordít a régi magyar márkák építésére is. Olyan közkedvelt magyar márkákat tett itthon piacvezetővé, mint a Baba kozmetikumok, a Delikát ételízesítő és a Globus dresszingek.
Az Unilever számára Magyarország Közép- és Kelet Európa kedvelt és kiemelt gyártási központja. Veszprémi (Algida) jégkrémgyárunkban még a tengerentúlra is gyártjuk a kedvelt Magnum jégkrémeket, Röszkei gyárunkban a közkedvelt Knorr levesporokat és levesalapokat, valamint a magyar fogyasztók kedvencét a Delikát ételízesítőt, míg nyírbátori háztartás-vegyipari gyárunkban folyékony mosó- és tisztítószereket, fertőtlenítőket és öblítőket gyártunk ugyancsak az európai célközönség számára. Magyarország tehát az Unilever regionális gyártási központja; bizonyos termékekkel egész Európát a magyar gyárak látják el.
Az Unilever Magyarország Kft. regionális irányító szerepet is betölt, hiszen a hazai szerepvállalás mellett a magyar, szlovén, horvát és boszniai menedzsment folyamatok központja is, s így összesen mintegy 20 millió fogyasztó ellátásáért felel.
Fenntarthatóság
Az Unilever 2010-ben egy hosszútávú fenntarthatósági tervet (Unilever Sustainable Living Plan) hirdetett, amelynek keretében vállalta, hogy 2030-ig a felére csökkenti termékeinek környezeti hatását. Fenntarthatósági programunkon belül reagáltunk napjaink legnagyobb kihívására, a műanyagok kezelésére is. Az Unilever műanyag stratégiája a alábbiakban foglalható össze:
Kevesebb műanyag, Jobb műanyag, Zéró műanyag
(Less plastic, Better plastic, Zero plastic)
Globálisan és Magyarországon is azt a vállalást tettük, hogy:
- 2020-ra felére csökkentjük a hulladék-kibocsátásunkat;
- 2020-ra 33%-kal csökkentjük a csomagolóanyag-felhasználásunkat;
- 2025-re több műanyagot gyűjtünk össze és dolgozunk fel mint amennyit kibocsátunk;
- 2025-re 50%-kal csökkentsük a termékeink csomagolása során felhasznált szűz műanyag mennyiségét;
- és 2025-re a termékeink 100%-át újrahasznosítható, újrafelhasználható vagy lebomló csomagolásban értékesítjük.
Az Unilever más napi fogyasztási termékeket gyártó vállalatokhoz képest élen jár műanyag startégiájával. A helyi kormányokkal együttműködve az Unilever számos európai országban már aláírta a Plastic Pact elvevezésű vállalást, 2020. március 4-én pedig aláírta az European Plastic Pactet is.